Hoppa till innehåll

Bostadskund

När du bor hos oss vill vi göra det enkelt för dig att bo bekymmersfritt. Läckande kranar och gräsklippning tar vi hand om. Att bo i en hyreslägenhet är ett flexibelt sätt att bo och du kan flytta på tre månader om din livssituation förändras. Du slipper oroa dig för oväntade kostnader, räntesvängningar och amorteringar och du kan känna dig bekväm och trygg i att ha någon som förvaltar din bostad.

Husvärd i varje fastighet

Alla MKBs fastigheter har en egen husvärd som hjälper dig om något i din lägenhet inte fungerar och svarar på dina frågor om boendet.

Fastighetsjour och trygghetsjour

Händer det något akut när MKBs personal inte finns på plats har vi en jour du når på 040-31 33 33. Det är en fastighetsjour vid akuta fel i lägenheten, som en vattenläcka, och en trygghetsjour om du upplever störningar.

Fastighetsjouren gör previs som trygghetsjouren en bedömning av ärendet när du ringer och de kan guida dig rätt eller göra en utryckning. Om brott pågår ska du ringa polisen, 114 114 eller 112.

Får du besök av trygghetsjouren mer än en gång samma år och de konstaterar en störning hos dig skickar vi en faktura på 850 kronor per gång till dig.

Störning är något som gör dina grannar otrygga eller visar att du inte tar hänsyn till varken din bostad eller dina grannar. Grund för bedömningen är hyreslagstiftningen och MKB:s hyresvillkor. Det handlar inte om att någon spelar hög musik en gång eller att barn springer över golvet i en lägenhet.

Renovering och underhåll

Din lägenhet är ditt hem. Det är du som vet bäst hur du vill ha det. Blommig fondtapet, klinker innanför dörren i hallen eller målade väggar. Det som är viktigt för oss är att du inte förstör något och att du vet att du kan behöva återställa saker du gjort innan du ska flytta. Men vi kan också göra jobbet.

Flytta in och ut

Allt från Adressändring till Visning - sådant som är bra att känna till när du ska flytta till eller från en lägenhet hos MKB.

Ändrad boendesituation

Livet blir inte alltid som man tänkt sig och de kan hända att du behöver ansöka om andrahandsuthyrning eller separation av hyresavtal.

Ansökan och godkännande krävs

Du behöver ansöka och bli godkänd för att få hyra ut din lägenhet. Ta reda på mer.

Om du behöver en större eller mindre lägenhet kan ett lägenhetsbyte vara något. Du måste ansöka och vi behöver godkänna bytet. Ta reda på mer.

Om du ska flytta och säga upp din lägenhet kan du ansöka om att överlåta ditt hyresavtal till en närstående som du sammanbott och haft gemensamt hushåll med de senaste 3 åren. Inneboende räknas ej som närstående.

För dig som är hyresgäst

  • Måste jag behålla min hemförsäkring om jag hyr ut lägenheten i andrahand?
    Vi rekommenderar att man har en hemförsäkring. Det är viktigt att man behåller den ifall något skulle hända i lägenheten, tex en skada av något slag.
    Hemförsäkringen täcker inte andrahandshyresgästen och denna bör därför teckna en egen hemförsäkring för sina saker.
  • Jag vill byta min andrahandshyresgäst, hur gör jag?
    Om du har fått godkänt att hyra ut din lägenhet och du ska byta ut din andrahandshyresgäst, vill vi att ändå att du skickar in en ny ansökan via vår hemsida:
    1. Lägenhetskund Ansökan om andrahand
    2. Student  Ansökan om andrahand
    Du kan på ”ytterligare upplysningar” skriva att perioden är godkänd men att du vill ändra andrahandshyresgästen.
    Vi gör då snabbt en liten koll så att antal boende i din lägenhet stämmer med lägenhetens storlek och vi får in nya kontaktuppgifter på den person som ska bo i din lägenhet.
    Du kommer sen att få ett mail från oss om det är ok eller ej med den nya hyresgästen.
    Tänk på att även här, är handläggningstiden 6-8 veckor men att vi försöker att påskynda ärenden som gäller byte av andrahandshyresgäst.
  • Inneboende: Vad ska jag tänka på?
    Detta bör du tänka på om du har, vill skaffa eller är inneboende.
    • Bo kvar
      Kontraktsinnehavaren måste bo kvar i lägenheten under tiden de har en inneboende. Bor man inte kvar är det en otillåten andrahandsuthyrning om man inte har godkännande från hyresvärden. Läs mer om andrahand här.
    • Rätt antal personer
      Man får inte bo fler i en lägenhet än vad den är anpassad för. Du hittar hur många personer en lägenhet är anpassad för på hyresavtalet eller så kontaktar man lägenhetsutvecklaren.
    • Ta inte överhyra
      Du får ta ut hyra, men bara för den del av lägenheten som den inneboende använder.
      Har du flera inneboende får hyran som de sammanlagt betalar inte vara större än vad du själv betalar i hyra.
    • Skriv kontrakt 
      Det är viktigt att skriva kontrakt med din inneboende. Det finns massor av olika kontraktsmallar att använda sig av på internet.
    • Meddela områdeskontoret. 
      Det krävs ingen ansökan eller godkännande från MKB för att ha inneboende men ni får gärna meddela områdeskontoret att ni har en inneboende.

  • Kan jag skriva in min sambo i hyreskontraktet?
    Nej, vi skriver inte in någon på befintligt avtal. Bor ni ihop tillräckligt länge gäller sambolagen.
    För mer info sambolagen
  • Nyhetsbrev och datum

    Här kan du som hyresgäst se de nyhetsbrev som vi har skickat ut under året.

    För mer information, klicka HÄR

  • Tvättider, hur många tvättider kan jag ha varje månad?
    Du kan bara ha en bokad tid åt gången.
    Hur många pass och hur långa eller sena tvättider det finns är olika i olika fastigheter. Det beror på hur tvättstugan ligger i huset, om den kan störa någon eller liknande.
  • Hur kan jag följa och kontrollera min förbrukning av varmvatten?
    Det gör du på Mina sidor under fliken förbrukning.
  • Hur ser jag varmvattendebiteringen på min hyresavi?
    På hyresavin finns en rad där du ser kostnaden för hela den mängd varmvatten du använt under föregående månad.
  • När startar mätning och debitering av varmvatten?
    Mätning startar så fort mätaren är installerad. Debiteringen startar dock tidigast 3 månader efter att du kunnat se din förbrukning (utan debitering) på din hyresavi.
  • Hur fungerar debiteringen för varmvattenförbrukning vid in- och utflytting?
    Vi debiterar förbrukningen först när vi har fått in uppgifter för en hel kalendermånad. Det innebär att om du flyttar in 1 januari, debiteras januaris förbrukning på den avi som skickas ut i februari och avser marshyran.
    Eftersom det blir en förskjutning mellan förbrukning och debitering kommer de två sista månadernas förbrukning att debiteras via separata fakturor efter avflyttning.