Hoppa till innehåll

Bostadskund

När du bor hos oss vill vi göra det enkelt för dig att bo bekymmersfritt. Läckande kranar och gräsklippning tar vi hand om. Att bo i en hyreslägenhet är ett flexibelt sätt att bo och du kan flytta på tre månader om din livssituation förändras. Du slipper oroa dig för oväntade kostnader, räntesvängningar och amorteringar och du kan känna dig bekväm och trygg i att ha någon som förvaltar din bostad.

Flytta in och ut

Allt från Adressändring till Visning - sådant som är bra att känna till när du ska flytta till eller från en lägenhet hos MKB.

Renovering och underhåll

Din lägenhet är ditt hem. Det är du som vet bäst hur du vill ha det. Blommig fondtapet, klinker innanför dörren i hallen eller målade väggar. Det som är viktigt för oss är att du inte förstör något och att du vet att du kan behöva återställa saker du gjort innan du ska flytta. Men vi kan också göra jobbet.

Ändrad boendesituation

Livet blir inte alltid som man tänkt sig och de kan hända att du behöver ansöka om andrahandsuthyrning eller separation av hyresavtal.

Ansökan och godkännande krävs

Du behöver ansöka och bli godkänd för att få hyra ut din lägenhet. Ta reda på mer.

Om du behöver en större eller mindre lägenhet kan ett lägenhetsbyte vara något. Du måste ansöka och vi behöver godkänna bytet. Ta reda på mer.

Om du ska flytta och säga upp din lägenhet kan du ansöka om att överlåta ditt hyresavtal till en närstående som du sammanbott och haft gemensamt hushåll med de senaste 3 åren. Inneboende räknas ej som närstående.

Boguiden

I Boguiden får du följa med på en boenderesa: Inför en inflyttning, under boendetiden samt om något händer i ditt boende.

Om Boguiden

Boguiden är framtagen tillsammans med Malmö stad och fem av Malmös största hyresvärdar. Klicka här för att komma till Boguiden »

Husvärd i varje fastighet

Alla MKBs fastigheter har en egen husvärd som hjälper dig om något i din lägenhet inte fungerar och svarar på dina frågor om boendet.

Fastighetsjour och trygghetsjour

Händer det något akut när MKBs personal inte finns på plats har vi en jour du når på 040-31 33 33. Det är en fastighetsjour vid akuta fel i lägenheten, som en vattenläcka, och en trygghetsjour om du upplever störningar.

Fastighetsjouren gör previs som trygghetsjouren en bedömning av ärendet när du ringer och de kan guida dig rätt eller göra en utryckning. Om brott pågår ska du ringa polisen, 114 114 eller 112.

Får du besök av trygghetsjouren mer än en gång samma år och de konstaterar en störning hos dig skickar vi en faktura på 850 kronor per gång till dig.

Störning är något som gör dina grannar otrygga eller visar att du inte tar hänsyn till varken din bostad eller dina grannar. Grund för bedömningen är hyreslagstiftningen och MKB:s hyresvillkor. Det handlar inte om att någon spelar hög musik en gång eller att barn springer över golvet i en lägenhet.

För dig som är hyresgäst

  • Tvättider, hur många tvättider kan jag ha varje månad?
    Du kan bara ha en bokad tid åt gången.
    Hur många pass och hur långa eller sena tvättider det finns är olika i olika fastigheter. Det beror på hur tvättstugan ligger i huset, om den kan störa någon eller liknande.
  • Hur kan jag följa och kontrollera min förbrukning av varmvatten?
    Det gör du på Mina sidor under fliken förbrukning.
  • Hur ser jag varmvattendebiteringen på min hyresavi?
    På hyresavin finns en rad där du ser kostnaden för hela den mängd varmvatten du använt under föregående månad.
  • När startar mätning och debitering av varmvatten?
    Mätning startar så fort mätaren är installerad.
    Debiteringen startar dock tidigast 3 månader efter att du kunnat se din förbrukning (utan debitering) på din hyresavi.
  • Hur fungerar debiteringen för varmvattenförbrukning vid in- och utflytting?
    Vi debiterar förbrukningen först när vi har fått in uppgifter för en hel kalendermånad. Det innebär att om du flyttar in 1 januari, debiteras januaris förbrukning på den avi som skickas ut i februari och avser marshyran.
    Eftersom det blir en förskjutning mellan förbrukning och debitering kommer de två sista månadernas förbrukning att debiteras via separata fakturor efter avflyttning.
  • Är normalvärdet för varmvattenförbukning ett fast värde som gäller för samtliga områden?
    Ja, normalvärdena är fasta och lika för alla områden, men olika lägenhetsstorlekar har olika normalvärden, det vill säga olika mängder vatten som ingår i hyran:
    En etta har normalvärdet 20 000 liter per år, en tvåa 30 000 liter per år, en trea 40 000 liter per år, en fyra 50 000 liter per år och en femma 60 000 liter per år.
    Värdena grundar sig på genomsnittsvärden som även andra allmännyttiga fastighetsbolag använder. MKB har kommit överens med Hyresgästföreningen om dessa normalvärden för olika lägenhetstyper.
  • Var placeras mätaren för varmvatten?
    I lägenhetens badrum. I en del fall kommer även en mätare att placeras i köket (under diskbänken) eller på gästtoaletten, detta beroende på hur rören för varmvattnet är indraget i din fastighet.
  • Överlåtelse av lokal
    Är du kund hos oss idag har du möjlighet att överlåta din lokal i samband med att du överlåter din verksamhet.
    MKB har följande krav:
    1. Du ska ha hyrt lokalen i minst tre år.
    2. MKB ska godkänna den nya hyresgästen innan parterna överlåter lokalen.
    Här hittar du ​överlåtelseblanketten​​​
    Maila blanketten till: overlatelselokal@mkbfastighet.se (vi tar inte emot denna i pappersform).
    Har du frågor vänligen kontakta din ​lokalförvaltare​​​
  • Behöver jag en brandvarnare?
    Ja, du behöver en brandvarnare i lägenheten.
    Om det saknas brandvarnare - anmäl det på mina sidor eller kontakta kundtjänst.
    Testa gärna dina brandvarnare en gång i månaden genom att trycka på knappen.
    Fler goda råd hittar du hos Räddningstjänsten syd »
  • Hur rensar jag avlopp och golvbrunn?

    Rensa avlopp och golvbrunnen då och då, det fastnar lätt hår som kan orsaka stopp. 

    Alla golvbrunnar är inte lika men de flesta följer samma princip.


    1. Skruva loss skruven och lyft bort gallret (bild 1).
    2. Ta tag i ”handtaget” mitt i brunnen och lyft rakt upp (bild 2).
    3. Rengör delen som du lyft upp (bild 3).
    4. Sätt tillbaka delen så att gummipackningen sluter tätt och skruva fast gallret.
    Kalka av Kalkrikt vatten lämnar spår på kakel, i handfat, duschgolv och väggar. Använd ett bra miljömärkt avkalkningsmedel med jämna mellanrum.
    Rengör ventil Rengör ventilen i badrummet då och då med trasa och ljummet vatten med diskmedel