Hoppa till innehåll

Bostadskund

När du bor hos oss vill vi göra det enkelt för dig att bo bekymmersfritt. Läckande kranar och gräsklippning tar vi hand om. Att bo i en hyreslägenhet är ett flexibelt sätt att bo och du kan flytta på tre månader om din livssituation förändras. Du slipper oroa dig för oväntade kostnader, räntesvängningar och amorteringar och du kan känna dig bekväm och trygg i att ha någon som förvaltar din bostad.

Husvärd i varje fastighet

Alla MKBs fastigheter har en egen husvärd som hjälper dig om något i din lägenhet inte fungerar och svarar på dina frågor om boendet.

Fastighetsjour och trygghetsjour

Händer det något akut när MKBs personal inte finns på plats har vi en jour du når på 040-31 33 33. Det är en fastighetsjour vid akuta fel i lägenheten, som en vattenläcka, och en trygghetsjour om du upplever störningar.

Fastighetsjouren gör previs som trygghetsjouren en bedömning av ärendet när du ringer och de kan guida dig rätt eller göra en utryckning. Om brott pågår ska du ringa polisen, 114 114 eller 112.

Får du besök av trygghetsjouren mer än en gång samma år och de konstaterar en störning hos dig skickar vi en faktura på 850 kronor per gång till dig.

Störning är något som gör dina grannar otrygga eller visar att du inte tar hänsyn till varken din bostad eller dina grannar. Grund för bedömningen är hyreslagstiftningen och MKB:s hyresvillkor. Det handlar inte om att någon spelar hög musik en gång eller att barn springer över golvet i en lägenhet.

Renovering och underhåll

Din lägenhet är ditt hem. Det är du som vet bäst hur du vill ha det. Blommig fondtapet, klinker innanför dörren i hallen eller målade väggar. Det som är viktigt för oss är att du inte förstör något och att du vet att du kan behöva återställa saker du gjort innan du ska flytta. Men vi kan också göra jobbet.

Flytta in och ut

Allt från Adressändring till Visning - sådant som är bra att känna till när du ska flytta till eller från en lägenhet hos MKB.

Ändrad boendesituation

Livet blir inte alltid som man tänkt sig och de kan hända att du behöver ansöka om andrahandsuthyrning eller separation av hyresavtal.

Ansökan och godkännande krävs

Du behöver ansöka och bli godkänd för att få hyra ut din lägenhet. Ta reda på mer.

Om du behöver en större eller mindre lägenhet kan ett lägenhetsbyte vara något. Du måste ansöka och vi behöver godkänna bytet. Ta reda på mer.

Om du ska flytta och säga upp din lägenhet kan du ansöka om att överlåta ditt hyresavtal till en närstående som du sammanbott och haft gemensamt hushåll med de senaste 3 åren. Inneboende räknas ej som närstående.

För dig som är hyresgäst

  • Jag har inte fått någon enkät
    1. Kontrollera din skräppost. 
    2. Om du inte har fått någon enkät kan det hända att vi har fel kontaktuppgifter till dig. För att vara säker på att få nästa enkät uppdatera dina kontaktuppgifter via din husvärd eller kundtjänst.
    3. Studenter får en egen studentenkät senare i september
    4. Har utländskt mobilnummer (vi sickar endast till svenska nummer)
    5. Har skyddad identitet
    6. Om du hyr lägenhet i andrahand.
    Du som bor i följande fastigheter får ingenenkät i år eftersom fastigheterna är nya:
    1. Hemvistet
    2. Kronborg
    3. Gjuteriet
    4. Sjöporten
    5. Skotsteken
  • Frågor & svar kundenkät 2019
    Jag har inte fått någon enkät!
    1. Kontrollera din skräppost. 
    2. Om du inte har fått någon enkät kan det hända att vi har fel kontaktuppgifter till dig. För att vara säker på att få nästa enkät uppdatera dina kontaktuppgifter via din husvärd eller kundtjänst.
    3. Studenter får en egen studentenkät senare i september
    4. Har utländskt mobilnummer (vi sickar endast till svenska nummer)
    5. Har skyddad identitet
    6. Om du hyr lägenhet i andrahand
    Du som bor i följande fastigheter får ingen enkät i år eftersom fastigheterna är nya:
    1. Hemvistet
    2. Kronborg
    3. Gjuteriet
    4. Sjöporten
    5. Skotsteken
    Finns kundenkäten på flera språk?
    Ja.
    På länken som finns i mejlet eller sms:et kan man hitta kundenkäten på fler språk;
    Svenska, engelska, albanska, arabiska, serbokroatiska och somali.
    Kommer påminnelser?
    I månadsskiftet september/oktober kommer ett par påminnelser.
    Hur påverkar resultaten mitt område?
    Varje område är unikt och får en egen åtgärdsplan. Delar av den presenteras i slutet av året ute på området. Exempel på åtgärder efter förra årets enkät skickades ut i nyhetsbrev i augusti.
    Hur och när delas kundenkäten ut?
    Skickas i första hand via mejl och i andra hand via sms den 6 september. Undantagsvis, om vi saknar e-post och telefonnummer, skickar vi enkäten med post. Har du fått den med post vill vi gärna att du uppdaterar dina kontaktuppgifter eftersom det underlättar för dig att få viktig information från oss, och det är mer miljövänligt.
    Hur länge kan man svara på kundenkäten?
    Du har ungefär en månad på dig att svara.
    Varför ska jag svara?
    Vi lyssnar mycket på dig och dina grannar, varje röst är viktig. Att ni är nöjda med ert boende är viktigt för oss. Vi har hög närvaro i våra områden. Inför förändringar eller förbättringar har vi nästan alltid en dialog med våra kunder. Enkäten är en viktig kanal. Genom att fylla i den kan du påverka ditt boende.
    Hur många kan vinna sin hyra?
    Fem kunder har chansen att vinna en fri månadshyra.
    Hur går tävlingen till?
    AktivBo väljer slumpmässigt ut 100 personer av de som svarat på enkäten. De 100 får en tävlingsuppgift som ska besvaras och skickas till AktivBo. AktivBo sammanställer inkomna svar anonymt så att de fem bästa kan väljas ut av en jury bestående av Förvaltningschef och Fastighetschefer på MKB.
  • Hyresgäst: Goda skäl att du ska bo i hyreslägenhet
    Det finns många goda skäl att välja att bo i en hyresrätt. Nedan följer några av fördelarna.
    • Du bor bra utan att behöva ta något bostadslån.
    • Du är inte beroende av konjunktur för att byta bostad. Det är bara att säga upp ditt hyreskontrakt när du känner för att flytta.
    • Det är bekvämt att bo i hyresrätt. Din hyresvärd lagar eller fixar i din lägenhet när du behöver hjälp.
    • Väljer du en nybyggd lägenhet är standarden hög och allt är nytt och fräscht.
    • Du får tid över till annat eftersom du inte behöver renovera eller uppdatera din bostad.
    • Det ökar möjligheten till rörlighet. När du säger upp ditt hyreskontrakt blir du av med kostnaden och ansvaret tre månader senare.
    • Du kan hitta bostad i ett bra läge utan att du behöver gå in med dyra insatser och lån.
  • Brandsäkerhet: Information till hyresgäst
    Angående brandsäkerheten i våra bostäder gäller följande:
    • Saknas brandvarnare i din lägenhet - anmäl det på mina sidor eller kontakta kundtjänst. Kontrollera gärna att batteriet fungerar då och då.
    • Se till att du har en gällande hemförsäkring för din bostad.
    • Släck alltid ljus när du lämnar rummet.
    • Många bränder startar i köket. Håll koll på spisen och sätt larm på mobilen om att du har något på en platta - då blir du påmind innan det kokar torrt. 
    • Ha gärna en brandfilt eller liten brandsläckare i hemmet. De hjälper snabbt om faran är framme.
    För mer information om brandsäkerhet, se ​Räddningstjänsten Syd​​​
  • Kabel-TV via Connect TV

    Du som bor i ett hus med Connect TV har ett analogt eller ett digitalt basutbud. De digitala basutbudet är ett automatiskt tillval hos alla som flyttat in efter den 1/9 2015 och kostar 95 kronor per månad och betalas på hyresavin. Tillvalet är inte möjligt att säga upp.

    För mer information kan du hitta Här
    Vid tekniska problem kontakta Connect TV

    Kundservice:040-615 00 00
    Vardagar 08.00-20.00
    Helgdagar 10.00-20.00

    E-post: kundservice@connecttv.se                                         

  • Ändrad utbetalning för alla självförvaltare 2019
    Vad innebär förändringen?
    Alla som är självförvaltare kommer automatiskt att få lägre hyra varje månad. MKB kommer inte längre att betala ersättning genom avi eller insättning på konto.
    Vad beror förändringen på?
    Förändringen beror på att MKB ser över rutinen för utbetalning till självförvaltare. För att öka säkerheten kring kunduppgifter ska vi sköta hanteringen digitalt. Det innebär både att säkerheten ökar och att ersättningen kommer till varje självförvaltare snabbare, varje månad istället för två gånger om året.
    När börjar det gälla?
    Förändringen börjar gälla den 1 januari 2019. Det blir ingen förändring under 2018.
    Du får din ersättning som vanligt i december 2018.
    Du får inget avdrag på hyran i januari, istället får du dubbelt avdrag i februari.
    På februari månads hyresavi kan du se hyresavdraget för både januari och februari.
    Vad behöver jag göra nu?
    Du behöver inte göra någonting, förändringen sker automatiskt.
    När får jag min första hyresreducering?
    I februari 2019.
    Du får inget avdrag på hyran i januari. Istället får du dubbelt avdrag i februari.
    På februari månads hyresavi kan du se hyresavdraget för både januari och februari. Därefter får du avdrag på hyran varje månad, vilket du kan se på din hyresavi
    Behöver jag göra något?
    Nej, du behöver inte göra någonting, förändringen sker automatiskt.
    Hur gör jag om jag inte vill längre vill vara självförvaltare?
    Kontakta din bosociala utvecklare och säg upp dig från uppdraget.
    Hur gör jag om jag vill ha ersättning i form av pengar som tidigare, inte lägre hyra?
    MKB har fattat beslutet att endast ersätta självförvaltare genom hyressänkning. Det finns ingen möjlighet att få pengar på annat sätt.
  • Tycker du att det känns kallt i din lägenhet
    Värmesystemen är automatiska och sätter igång när temperaturen ute understiger 15 grader.
    Men värmesystem är tröga och så fort det blir varmare ute så kopplar det ner och startar upp när det är under 15 grader nästa gång.
    Värmesystemet stabiliseras när temperaturen ute är konstant under 15 grader.
    Om du upplever att du har det kallt i din lägenhet kan du först kolla att du:
    • inte har möbler framför elementen
    • inte har långa gardiner framför dina element
    • har vridit termostaten på elementen på max
    • mäta temperaturen mitt i rummet några dagar i sträck
    Gör felanmälan om temperaturen understiger 20 grader vid varje mätning och ange i din felanmälan när och hur du mätt. Enklast gör du felanmälan på Mina Sidor
  • Jag har inte fått något kärl för källsortering av matavfall – hur gör jag?
    • Hängare kan beställas och monteras av din husvärd.
    • Korgen för matavfall kan placeras i ditt vaskskåp eller monteras på en hängare som monteras på insidan av dörren till ditt vaskskåp.

    Att underlätta källsortering i hemmet är en viktig del av MKBs miljöarbete. Därför ska alla hyresgäster ha ett luftat kärl för utsortering av matavfall i papperspåse i sitt kök.
    Kärl och papperspåsar finns ofta att hämta i ditt miljöhus.
    Hittar du dem inte där så ber vi dig kontakta ​områdeskontor​​​
  • Jag vill byta bank, vad händer med min e-faktura?
    Du behöver anmäla att du vill ha e-fakturan på din nya bank.
    Detta gör du i internatbanken där du letar upp en lista på de företag som erbjuder elektronisk faktura och väljer MKB Fastighets AB.
  • Tryggare hantering av dina personuppgifter
    Lagen om GDPR träder i kraft den 25 maj - 2018. Vi hanterar dina personuppgifter enligt gällande lagstiftning.
    Här har vi samlat info om hur MKB hanterar ​personuppgifter​​​