Hoppa till innehåll

Sök bland frågor och svar

Eller klicka dig fram bland frågor andra ställt

Hyresgäst

  • Tvättider, hur många tvättider kan jag ha varje månad?
    Du kan bara ha en bokad tid åt gången.
    Hur många pass och hur långa eller sena tvättider det finns är olika i olika fastigheter. Det beror på hur tvättstugan ligger i huset, om den kan störa någon eller liknande.
  • Hur kan jag följa och kontrollera min förbrukning av varmvatten?
    Det gör du på Mina sidor under fliken förbrukning.
  • Hur ser jag varmvattendebiteringen på min hyresavi?
    På hyresavin finns en rad där du ser kostnaden för hela den mängd varmvatten du använt under föregående månad.
  • När startar mätning och debitering av varmvatten?
    Mätning startar så fort mätaren är installerad. Debiteringen startar dock tidigast 3 månader efter att du kunnat se din förbrukning (utan debitering) på din hyresavi.
  • Hur fungerar debiteringen för varmvattenförbrukning vid in- och utflytting?
    Vi debiterar förbrukningen först när vi har fått in uppgifter för en hel kalendermånad. Det innebär att om du flyttar in 1 januari, debiteras januaris förbrukning på den avi som skickas ut i februari och avser marshyran.
    Eftersom det blir en förskjutning mellan förbrukning och debitering kommer de två sista månadernas förbrukning att debiteras via separata fakturor efter avflyttning.
  • Är normalvärdet för varmvattenförbukning ett fast värde som gäller för samtliga områden?
    Ja, normalvärdena är fasta och lika för alla områden, men olika lägenhetsstorlekar har olika normalvärden, det vill säga olika mängder vatten som ingår i hyran:
    En etta har normalvärdet 20 000 liter per år, en tvåa 30 000 liter per år, en trea 40 000 liter per år, en fyra 50 000 liter per år och en femma 60 000 liter per år.
    Värdena grundar sig på genomsnittsvärden som även andra allmännyttiga fastighetsbolag använder. MKB har kommit överens med Hyresgästföreningen om dessa normalvärden för olika lägenhetstyper.
  • Var placeras mätaren för varmvatten?
    I lägenhetens badrum. I en del fall kommer även en mätare att placeras i köket (under diskbänken) eller på gästtoaletten, detta beroende på hur rören för varmvattnet är indraget i din fastighet.
  • Jag har inte fått någon enkät
    1. Kontrollera din skräppost. 
    2. Om du inte har fått någon enkät kan det hända att vi har fel kontaktuppgifter till dig. För att vara säker på att få nästa enkät uppdatera dina kontaktuppgifter via din husvärd eller kundtjänst.
    3. Studenter får en egen studentenkät senare i september
    4. Har utländskt mobilnummer (vi sickar endast till svenska nummer)
    5. Har skyddad identitet
    6. Om du hyr lägenhet i andrahand.
    Du som bor i följande fastigheter får ingenenkät i år eftersom fastigheterna är nya:
    1. Hemvistet
    2. Kronborg
    3. Gjuteriet
    4. Sjöporten
    5. Skotsteken
  • Frågor & svar kundenkät 2019
    Jag har inte fått någon enkät!
    1. Kontrollera din skräppost. 
    2. Om du inte har fått någon enkät kan det hända att vi har fel kontaktuppgifter till dig. För att vara säker på att få nästa enkät uppdatera dina kontaktuppgifter via din husvärd eller kundtjänst.
    3. Studenter får en egen studentenkät senare i september
    4. Har utländskt mobilnummer (vi sickar endast till svenska nummer)
    5. Har skyddad identitet
    6. Om du hyr lägenhet i andrahand
    Du som bor i följande fastigheter får ingen enkät i år eftersom fastigheterna är nya:
    1. Hemvistet
    2. Kronborg
    3. Gjuteriet
    4. Sjöporten
    5. Skotsteken
    Finns kundenkäten på flera språk?
    Ja.
    På länken som finns i mejlet eller sms:et kan man hitta kundenkäten på fler språk;
    Svenska, engelska, albanska, arabiska, serbokroatiska och somali.
    Kommer påminnelser?
    I månadsskiftet september/oktober kommer ett par påminnelser.
    Hur påverkar resultaten mitt område?
    Varje område är unikt och får en egen åtgärdsplan. Delar av den presenteras i slutet av året ute på området. Exempel på åtgärder efter förra årets enkät skickades ut i nyhetsbrev i augusti.
    Hur och när delas kundenkäten ut?
    Skickas i första hand via mejl och i andra hand via sms den 6 september. Undantagsvis, om vi saknar e-post och telefonnummer, skickar vi enkäten med post. Har du fått den med post vill vi gärna att du uppdaterar dina kontaktuppgifter eftersom det underlättar för dig att få viktig information från oss, och det är mer miljövänligt.
    Hur länge kan man svara på kundenkäten?
    Du har ungefär en månad på dig att svara.
    Varför ska jag svara?
    Vi lyssnar mycket på dig och dina grannar, varje röst är viktig. Att ni är nöjda med ert boende är viktigt för oss. Vi har hög närvaro i våra områden. Inför förändringar eller förbättringar har vi nästan alltid en dialog med våra kunder. Enkäten är en viktig kanal. Genom att fylla i den kan du påverka ditt boende.
    Hur många kan vinna sin hyra?
    Fem kunder har chansen att vinna en fri månadshyra.
    Hur går tävlingen till?
    AktivBo väljer slumpmässigt ut 100 personer av de som svarat på enkäten. De 100 får en tävlingsuppgift som ska besvaras och skickas till AktivBo. AktivBo sammanställer inkomna svar anonymt så att de fem bästa kan väljas ut av en jury bestående av Förvaltningschef och Fastighetschefer på MKB.
  • Hyresgäst: Goda skäl att du ska bo i hyreslägenhet
    Det finns många goda skäl att välja att bo i en hyresrätt. Nedan följer några av fördelarna.
    • Du bor bra utan att behöva ta något bostadslån.
    • Du är inte beroende av konjunktur för att byta bostad. Det är bara att säga upp ditt hyreskontrakt när du känner för att flytta.
    • Det är bekvämt att bo i hyresrätt. Din hyresvärd lagar eller fixar i din lägenhet när du behöver hjälp.
    • Väljer du en nybyggd lägenhet är standarden hög och allt är nytt och fräscht.
    • Du får tid över till annat eftersom du inte behöver renovera eller uppdatera din bostad.
    • Det ökar möjligheten till rörlighet. När du säger upp ditt hyreskontrakt blir du av med kostnaden och ansvaret tre månader senare.
    • Du kan hitta bostad i ett bra läge utan att du behöver gå in med dyra insatser och lån.
  • Brandsäkerhet: Information till hyresgäst
    Angående brandsäkerheten i våra bostäder gäller följande:
    • Saknas brandvarnare i din lägenhet - anmäl det på mina sidor eller kontakta kundtjänst. Kontrollera gärna att batteriet fungerar då och då.
    • Se till att du har en gällande hemförsäkring för din bostad.
    • Släck alltid ljus när du lämnar rummet.
    • Många bränder startar i köket. Håll koll på spisen och sätt larm på mobilen om att du har något på en platta - då blir du påmind innan det kokar torrt. 
    • Ha gärna en brandfilt eller liten brandsläckare i hemmet. De hjälper snabbt om faran är framme.
    För mer information om brandsäkerhet, se ​Räddningstjänsten Syd​​​
  • Kabel-TV via Connect TV

    Du som bor i ett hus med Connect TV har ett analogt eller ett digitalt basutbud. De digitala basutbudet är ett automatiskt tillval hos alla som flyttat in efter den 1/9 2015.

    För mer information kan du hitta Här 
    Vid tekniska problem kontakta Connect TV 

    Kundservice:040-615 00 00
    Vardagar    08.00-20.00
    Helgdagar 10.00-20.00

  • Ändrad utbetalning för alla självförvaltare 2019
    Vad innebär förändringen?
    Alla som är självförvaltare kommer automatiskt att få lägre hyra varje månad. MKB kommer inte längre att betala ersättning genom avi eller insättning på konto.
    Vad beror förändringen på?
    Förändringen beror på att MKB ser över rutinen för utbetalning till självförvaltare. För att öka säkerheten kring kunduppgifter ska vi sköta hanteringen digitalt. Det innebär både att säkerheten ökar och att ersättningen kommer till varje självförvaltare snabbare, varje månad istället för två gånger om året.
    När börjar det gälla?
    Förändringen börjar gälla den 1 januari 2019. Det blir ingen förändring under 2018.
    Du får din ersättning som vanligt i december 2018.
    Du får inget avdrag på hyran i januari, istället får du dubbelt avdrag i februari.
    På februari månads hyresavi kan du se hyresavdraget för både januari och februari.
    Vad behöver jag göra nu?
    Du behöver inte göra någonting, förändringen sker automatiskt.
    När får jag min första hyresreducering?
    I februari 2019.
    Du får inget avdrag på hyran i januari. Istället får du dubbelt avdrag i februari.
    På februari månads hyresavi kan du se hyresavdraget för både januari och februari. Därefter får du avdrag på hyran varje månad, vilket du kan se på din hyresavi
    Behöver jag göra något?
    Nej, du behöver inte göra någonting, förändringen sker automatiskt.
    Hur gör jag om jag inte vill längre vill vara självförvaltare?
    Kontakta din bosociala utvecklare och säg upp dig från uppdraget.
    Hur gör jag om jag vill ha ersättning i form av pengar som tidigare, inte lägre hyra?
    MKB har fattat beslutet att endast ersätta självförvaltare genom hyressänkning. Det finns ingen möjlighet att få pengar på annat sätt.
  • Tycker du att det känns kallt i din lägenhet
    Värmesystemen är automatiska och sätter igång när temperaturen ute understiger 15 grader.
    Men värmesystem är tröga och så fort det blir varmare ute så kopplar det ner och startar upp när det är under 15 grader nästa gång.
    Värmesystemet stabiliseras när temperaturen ute är konstant under 15 grader.
    Om du upplever att du har det kallt i din lägenhet kan du först kolla att du:
    • inte har möbler framför elementen
    • inte har långa gardiner framför dina element
    • har vridit termostaten på elementen på max
    • mäta temperaturen mitt i rummet några dagar i sträck
    Gör felanmälan om temperaturen understiger 20 grader vid varje mätning och ange i din felanmälan när och hur du mätt. Enklast gör du felanmälan på Mina Sidor
  • Jag har inte fått något kärl för källsortering av matavfall – hur gör jag?
    • Hängare kan beställas och monteras av din husvärd.
    • Korgen för matavfall kan placeras i ditt vaskskåp eller monteras på en hängare som monteras på insidan av dörren till ditt vaskskåp.

    Att underlätta källsortering i hemmet är en viktig del av MKBs miljöarbete. Därför ska alla hyresgäster ha ett luftat kärl för utsortering av matavfall i papperspåse i sitt kök.
    Kärl och papperspåsar finns ofta att hämta i ditt miljöhus.
    Hittar du dem inte där så ber vi dig kontakta ​områdeskontor​​​
  • Jag vill byta bank, vad händer med min e-faktura?
    Du behöver anmäla att du vill ha e-fakturan på din nya bank.
    Detta gör du i internatbanken där du letar upp en lista på de företag som erbjuder elektronisk faktura och väljer MKB Fastighets AB.
  • Tryggare hantering av dina personuppgifter
    Lagen om GDPR träder i kraft den 25 maj - 2018. Vi hanterar dina personuppgifter enligt gällande lagstiftning.
    Här har vi samlat info om hur MKB hanterar ​personuppgifter​​​
  • Varför höjs min hyra varje år?
    Din hyra förhandlas årligen med Hyresgästföreningen.
    Den årliga hyresförändringen påverkas av:
    1. ränteläge
    2. förändringar som dyrare el, vatten eller värme
    3. allmän ökning av prisnivå
  • Får jag själv måla om i min lägenhet?
    Ja, om du vill förändra snabbt är målning bra.
    Du kan välja att göra det själv eller köpa tjänsten via oss eller någon annan.
    Arbetet ska vara fackmannamässigt utfört.
    Tänk på att om du väljer färger som är väldigt starka, mörka eller speciella på annat vis så kan du behöva måla om innan du flyttar.
  • Hur många nycklar får jag till min lägenhet?
    Till varje lägenhet brukar följa  2-3 nycklar och en tagg om ni till exempel har digital bokning av tvättstuga eller miljöhus som öppnas med tagg.
    Behöver du fler nycklar eller taggar än de som följde med lägenheten, ska du kontakta din husvärd så kan du eventuellt beställa fler mot en kostnad.
  • Behöver jag en brandvarnare?
    Ja, du behöver en brandvarnare i lägenheten.
    Om det saknas brandvarnare - anmäl det på mina sidor eller kontakta kundtjänst.
    Testa gärna dina brandvarnare en gång i månaden genom att trycka på knappen.
    Fler goda råd hittar du hos Räddningstjänsten syd »
  • Hur rensar jag avlopp och golvbrunn?

    Rensa avlopp och golvbrunnen då och då, det fastnar lätt hår som kan orsaka stopp. 

    Alla golvbrunnar är inte lika men de flesta följer samma princip.


    1. Skruva loss skruven och lyft bort gallret (bild 1).
    2. Ta tag i ”handtaget” mitt i brunnen och lyft rakt upp (bild 2).
    3. Rengör delen som du lyft upp (bild 3).
    4. Sätt tillbaka delen så att gummipackningen sluter tätt och skruva fast gallret.
    Kalka av Kalkrikt vatten lämnar spår på kakel, i handfat, duschgolv och väggar. Använd ett bra miljömärkt avkalkningsmedel med jämna mellanrum.
    Rengör ventil Rengör ventilen i badrummet då och då med trasa och ljummet vatten med diskmedel

  • Får jag ha katt, hund eller ett annat husdjur i min lägenhet?
    Ja det går bra att ha husdjur när du bor hos oss!

    Du behöver
    • ta hand om ditt djur 
    • ta hänsyn till dina grannar 
    • följa de regler som gäller för djuret, till exempel kan djur som minigris, orm eller ödla behöva godkännande från miljöförvaltningen Malmö Stad  

    Lycka till med din nya vän!
  • Loggas min tagg när jag använder den?
    Ja, det stämmer att användningen av tagg registreras hos oss. I systemet lagras händelser som dörröppningar och tvätt bokningar.
    Dessa händelser är en form av personuppgifter.
    Varför sparas mina loggningar?
    Ändamålet med behandling av personuppgifterna är exempelvis för att göra teknisk felsökning i systemet, för att utreda ev. störningar i boendet som avses i hyreslagen, för att kunna utreda misstänkt missbruk av lokaler och för att utreda om en lägenhet är övergiven.
    Hur länge sparas uppgifterna?
    • Dörröppningar i 4 veckor
    • Bokningsloggar i 4 veckor

    Vem kan ta del av mina uppgifter?
    Dina dörröppningar och bokningar sparas främst för intern användning vid behov, men uppgifterna kan komma att lämnas ut till Polis/Åklagare vid eventuell brottsutredning.
  • Varför betalar jag för varmvattnet i min lägenhet ?
    På EU-nivå har det beslutats att energiförbrukning i allt större utsträckning ska kopplas till slutanvändaren.
    Den som använder mycket ska också betala mer än den som använder lite.
    För mer information Regeringskansliet
    Vad kostar det?
    I dagsläget ligger 1 000 liter varmvatten på 60 kronor, vilket är samma pris som MKB betalar till leverantören, och det för att även syftet inte är att tjäna på detta.
    Hyresgästerna betalar inte för installationskostnaden bara för att vi installerar dessa.
    Det man förbrukar betalar man.
  • Jag vill säga upp min lägenhet, parkering eller garage. Hur gör jag?
    Du kan göra på följande sätt:
    1. Logga in på Mina sidor med BankID eller mobilt BankID och säg upp ditt avtal där.
    2. Fyll i uppsägningsblankett (PDF-dokument, 98 kB) (används för både lägenhet och parkeringsplats) och välj att
    • lämna in på något av MKB:s kontor
    • skicka med brev till:  MKB Fastighets AB, Box 50405, 202 14 Malmö 
    •  maila in den på info@mkbfastighet.se .
    Tänk på: Är ni två på kontraktet skall uppsägningen inkomma från var och en.
    Uppsägningstid är 3 hela kalendermånader som börjar vid månadsskiftet efter att uppsägningen kommit till MKB.
    Exempel: du säger upp lägenheten den 15 november. Då börjar uppsägningstiden 1 december och är 3 månader det vill säga till och med den siste februari (hela december, januari och februari).
    Tänk på: du har ingen ångerrätt när du väl har sagt upp din lägenhet, parkering eller garageplats
  • Måste jag behålla min hemförsäkring om jag hyr ut lägenheten i andrahand?
    Vi rekommenderar att man har en hemförsäkring. Det är viktigt att man behåller den ifall något skulle hända i lägenheten, tex en skada av något slag.
    Hemförsäkringen täcker inte andrahandshyresgästen och denna bör därför teckna en egen hemförsäkring för sina saker.
  • Jag vill byta min andrahandshyresgäst, hur gör jag?
    Om du har fått godkänt att hyra ut din lägenhet och du ska byta ut din andrahandshyresgäst, vill vi att ändå att du skickar in en ny ansökan via vår hemsida:
    1. Lägenhetskund Ansökan om andrahand
    2. Student  Ansökan om andrahand
    Du kan på ”ytterligare upplysningar” skriva att perioden är godkänd men att du vill ändra andrahandshyresgästen.
    Vi gör då snabbt en liten koll så att antal boende i din lägenhet stämmer med lägenhetens storlek och vi får in nya kontaktuppgifter på den person som ska bo i din lägenhet.
    Du kommer sen att få ett mail från oss om det är ok eller ej med den nya hyresgästen.
    Tänk på att även här, är handläggningstiden 6-8 veckor men att vi försöker att påskynda ärenden som gäller byte av andrahandshyresgäst.
  • Inneboende: Vad ska jag tänka på?
    Detta bör du tänka på om du har, vill skaffa eller är inneboende.
    • Bo kvar
      Kontraktsinnehavaren måste bo kvar i lägenheten under tiden de har en inneboende. Bor man inte kvar är det en otillåten andrahandsuthyrning om man inte har godkännande från hyresvärden. Läs mer om andrahand här.
    • Rätt antal personer
      Man får inte bo fler i en lägenhet än vad den är anpassad för. Du hittar hur många personer en lägenhet är anpassad för på hyresavtalet eller så kontaktar man lägenhetsutvecklaren.
    • Ta inte överhyra
      Du får ta ut hyra, men bara för den del av lägenheten som den inneboende använder.
      Har du flera inneboende får hyran som de sammanlagt betalar inte vara större än vad du själv betalar i hyra.
    • Skriv kontrakt 
      Det är viktigt att skriva kontrakt med din inneboende. Det finns massor av olika kontraktsmallar att använda sig av på internet.
    • Meddela områdeskontoret. 
      Det krävs ingen ansökan eller godkännande från MKB för att ha inneboende men ni får gärna meddela områdeskontoret att ni har en inneboende.

  • Kan jag skriva in min sambo i hyreskontraktet?
    Nej, vi skriver inte in någon på befintligt avtal. Bor ni ihop tillräckligt länge gäller sambolagen.
    För mer info sambolagen
  • Nyhetsbrev och datum

    Här kan du som hyresgäst se de nyhetsbrev som vi har skickat ut under året.

    För mer information, klicka HÄR

  • Hur går det till när jag får individuell varmvattenmätning?
    1. Du får information om att förändringen förhandlats med Hyresgästföreningen.
    2. Vi återkommer med tid för installation av mätare.
    3. 3 månaders test där du får se din förbrukning på hyresavin men inte betalar för den. 
    4. Vi sänker grundhyran från den månaden då vi börjar med individuell varmvattendebitering hos dig.
    Påslag av varmvattenförbrukning på hyresavin
    Från den månaden då vi börjar med individuell varmvattendebitering hos dig så betalar du varje månad för den mängd varmvatten som förbrukats i din lägenhet. Moms tillkommer med 25 procent. Eftersom du betalar hyran i förskott och vattnet efter förbrukning så kommer din förbrukning för mars månad att komma med hyresavin för maj månad som skickas ut i april.
    Exempel Augustenborg
    Ett område där vi i ett befintligt bostadsbestånd gick över till individuell varmvattendebitering var på 90 lägenheter på Augustenborg. 6 månader efter vi infört individuell varmvattendebitering där, visar det sig att 63 % av hyresgästerna fått en lägre boendekostnad jämfört med tidigare.
    Hyresavdragen är beräknade utifrån snittförbrukningen i Malmö och har gjorts av MKB och Hyresgästföreningen gemensamt.
  • Hur räknas normalvärdet för varmvattenförbrukningen fram?
    Normalvärdet, det vill säga den mängd varmvatten som en genomsnittlig lägenhet antas förbruka per år, baseras på antalet rum i lägenheten. För en etta antas förbrukningen motsvara 20 m3/år, en tvåa har 30 m3/år, en trea har 40 m3/år och så vidare.
    Dessa siffror baseras på genomsnittsförbrukning inom Sverige för olika lägenhetsstorlekar och innebär att normalvärdet är något högre per antal rum i lägenheten i mindre lägenheter jämfört med större. Värdena har tagits fram i dialog med och efter förhandling med Hyresgästföreningen.
  • Vad kostar min förbrukning av varmvatten?
    I dagsläget ligger denna kostnad på 60 kronor per 1 000 liter varmvatten, vilket är samma pris som MKB betalar till leverantören.
  • Hur mycket höjs hyran i år?
    Hyran förhandlas årligen med Hyresgästföreningen och i år höjs hyran med 1,85 procent från den 1 april 2020.
    Du som har autogiro, tänk gärna på att du har rätt summa på kontot.
    Du räknar ut din nya hyra så här: summan på din hyra x 1,0185 = din nya hyra
    Varför behövde ni höja så mycket, ni gör ju dessutom vinst?
    Vi strävar efter en jämn och förutsägbar förändring av hyran. Denna stabilitet är bra för både hyresgästerna och MKB. Det krävs hyreshöjningar över tid och i år stannande överenskommelsen på 1,85 procent. Vinster är också en förutsättning för nyproduktion och underhåll.
  • Skärpta regler för att hyra ut lägenheter i andra hand
    Den 1 oktober 2019 infördes nya strängare regler mot otillåten andrahandsuthyrning. Även reglerna kring lägenhetsbyten och handel med hyreskontrakt skärptes. Dessutom förtydligades reglerna om inneboende. Förändringarna är viktiga att känna till eftersom en överträdelse av reglerna kan innebära att du som hyresgäst förlorar ditt hyreskontrakt, eller gör dig skyldig till brott.
    Andrahandsuthyrning kräver hyresvärdens samtycke
    Du får inte hyra ut din lägenhet i andra hand utan hyresvärdens samtycke eller hyresnämndens tillstånd. Om du hyr ut din lägenhet i andra hand utan tillåtelse, riskerar du att omedelbart bli av med ditt hyreskontrakt. Tidigare har man som hyresgäst haft möjlighet att vidta rättelse, det vill säga att sluta med andrahandsuthyrningen, eller att ansöka om hyresnämndens tillstånd och få ansökan beviljad. Den möjligheten finns inte längre.
    Andrahandshyrans storlek 
    Du får inte ta ut en högre hyra än vad du själv betalar. Förstahandshyran är alltså ett tak för andrahandshyran. Om du hyr ut din lägenhet fullt möblerad får du göra ett tillägg om högst 15 procent. Om el, bredband, tv-kanaler eller liknande ingår i hyran, få du bara ta betalt för dina egna kostnader.
    Du riskerar att förlora ditt hyreskontrakt med omedelbar verkan om du tar ut en för hög hyra.
    Inneboende
    Att ha någon inneboende hos sig kräver inte hyresvärdens samtycke. Du måste dock använda lägenheten som din fasta bostad, eller ha den som en så kallad komplementbostad, för att det ska vara fråga om en inneboende situation.
    Den hyra som den inneboende betalar till dig ska vara proportionerlig i förhållande till den hyra du själv betalar. En inneboende som disponerar hälften av lägenheten ska alltså inte betala mer än hälften av förstahandshyran.
    Lägenhetsbyte
    Det krävs alltid samtycke från hyresvärden eller tillstånd från hyresnämnden för att du ska få genomföra ett lägenhetsbyte. Båda bytesparter ska ha varit bosatta i sina lägenheter under minst ett år för att kunna ansöka om ett lägenhetsbyte
    Olagligt i vissa fall
    Sedan den 1 oktober 2019 är det brottsligt att hyra ut sin lägenhet i andra hand utan hyresvärdens samtycke, eller hyresnämndens tillstånd, och ta emot en hyra som inte är skälig, det vill säga för hög.
    Det är även brottsligt att förmedla, sälja och köpa hyreskontrakt. Tidigare var det bara brottsligt att begära betalning för hyreskontrakt. Straffet för att förmedla, sälja eller köpa hyreskontrakt är böter eller fängelse.
    Folkbokförd på rätt adress
    Du måste vara folkbokförd där du bor. Sedan den 1 juli 2018 är det brottsligt att lämna oriktiga uppgifter eller att inte anmäla ändrade folkbokföringsuppgifter till Skatteverket när man flyttar. Straffet är böter eller fängelse.
  • Andrahandsuthyrning till internationell student
    Ja, man kan hyra ut sin lägenhet till internationell student.
    För att ansökan ska bli godkänd behöver vi se att andrahandspersonen är student på minst 14hp under hela perioden lägenheten kommer hyras ut.
    För mer information om detta kan du läsa ​Här​​​
  • Skyldigheter och Rättigheter
    Hyresavtalet tecknas mellan dig (och eventuella medsökande) och MKB. Det är en viktig handling och med hyresavtalet följer både rättigheter och skyldigheter.
    Rättigheter:
    • Snabb återkoppling och professionell service.
    • Trygghet och kvalitet i boendet.
    • Bra miljö i lägenheten, trapphuset och gården.
    Skyldigheter:
    • Betala hyran i tid.
    • Ta väl hand om din lägenhet.
    • Stör inte dina grannar.
    • Anmäl omedelbart fel till oss.
  • Bredband

    I de flesta av MKB:s fastigheter finns MKB Net, ett fibernät
    med hastighet upp till 1000/1000 Mbit/sekund. 

    I nätet erbjuder fler olika leverantörer av bredband sina tjänster, se Prisuppgift
    Tänk på att du måste vara kund och ha flyttat in i din lägenhet för att
    ansluta dig och välja en bredbandsleverantör via MKB Net.



    Har du frågor eller tekniska problem med bredband eller kabel-TV skall du ta kontakt med din leverantör. Se kontaktuppgift till olika leverantörer Här
    Har du inte valt någon internetleverantör kan du kontakta:
    MKB Net support på telefon 040-313 500
    E-post: support@mkbnet.se

  • Var slänger jag mina gamla möbler (grov avfall)?
    Möbler, lampor, mattor och annat grov avfall inte får slängas där annat avfall slängs (miljöhus, miljörum etc.).
    Anledningen är att detta orsakar brandrisk, skapar arbetsmiljöproblem för MKBs personal och entreprenörer och gör det svårare för dina grannar att sortera och slänga sitt avfall.
    Sök i sorteringsguiden var ditt avfall kan slängas och hitta närmsta ställe för det!
    Här kan du hitta din närmaste återvinningscentral
  • Det är överfullt i kärlen i mitt miljöhus – vad gör jag?
    Ibland missar våra entreprenörer att hämta avfall från något av våra miljöhus.
    Våra husvärdar och fastighetsskötare besöker ert miljöhus dagligen på vardagar och har troligtvis redan uppmärksammat entreprenören på detta. Kärlen kommer då att tömmas så snart som möjligt.
    Fortsätter problemet så ber vi dig kontakta ditt ​områdeskontor​​​
  • Jag har inte fått några källsorteringskassar – hur gör jag?
    Kontakta ditt ​områdeskontor​​​ om du är intresserad av kassar och ännu inte fått några.
    Att underlätta källsortering i hemmet är en viktig del av MKBs miljöarbete. Därför får alla hyresgäster källsorteringspåsar som en del i vår inflyttningspresent.
  • Hur kan jag hyra ut i andra hand på rätt sätt?
    Det krävs ett godkännande från MKB om du vill hyra ut din lägenhet i andra hand.
    Vi kan godkänna uthyrning under begränsad tid, till exempel om du ska:
    • studera 
    • arbeta på annan ort
    • provbo som sambo.

    Tänk på att hyran som din andrahandshyresgäst betalar inte får vara högre än den du själv betalar till MKB.
    Om du hyr ut lägenheten möblerad får du högst lägga på 15 procent på hyran.
    Om el, bredband eller liknande ingår i hyran när du hyr ut lägenheten i andra hand får du bara ta betalt för de kostnader som du själv har.
    Om du tar ut en högre hyra än vad du har rätt till kan du bli av med din lägenhet. Om hyresrätten hyrs ut i andra hand utan tillstånd och till en för hög hyra riskerar du dessutom böter eller fängelse, eftersom det är brottsligt från och med 1 oktober 2019.
    Läs mer information på andrahandsuthyrning
  • Vad händer om någon hyr ut olovligt i andra hand och detta upptäcks?
    • Personen som har förstahandskontraktet riskerar att bli uppsagd.
    • Den som hyr olovligt i andra hand får inte bo kvar.

    För mer information ​Ny lagstiftning: skärpta uthyrningsregler från den 1 oktober 2019​​​
  • Olovlig andrahandsuthyrning
    Det är tryggt att veta vilka grannar du har. Om du till exempel behöver ringa på hos någon är det skönt att veta vem som bor där. Därför ska den som vill hyra ut sin lägenhet i andra hand få det godkänt av MKB. Så att både du och vi vet vem som bor i ditt hus.
    Varför är det viktigt att förhindra olovlig andrahandsuthyrning?
    Det handlar om två saker:
    • Dels trygghet. Som hyresgäst är det tryggt att veta vilka som är ens grannar. 
    • Som hyresvärd ska vi veta vilka personer som bor i våra lägenheter. 
    • Det är också otryggt för den som hyr på oriktiga grunder.
    Det handlar också om att vi vill ha en rättvis bostadsmarknad. När efterfrågan på bostäder är så stor som idag är det extra viktigt att våra lägenheter kommer ut på marknaden på rätt sätt till de som står i bostadskö.
    Vad gör jag om jag vill meddela MKB att jag misstänker att någon hyr ut olovligt i andra hand?
    Du kontaktar personalen på ditt områdeskontor
    Vad händer om någon hyr ut olovligt i andra hand och detta upptäcks?
    Personen som har förstahandskontraktet riskerar att bli uppsagd. Den som hyr olovligt i andra hand får inte bo kvar.
    Hur kan jag hyra ut i andra hand på rätt sätt?
    Det krävs ett godkännande från MKB om du vill hyra ut din lägenhet i andra hand. Vi kan godkänna uthyrning under begränsad tid, till exempel om du ska studera eller arbeta på annan ort.
    Läs mer på MKB andrahanduthyrning
  • Uppsägning av lägenhet vid dödsfall
    Om du säger upp hyresavtalet inom en månad från det hyresgästen avlidit är uppsägningstiden en månad.
    Säger du upp hyresavtalet när det gått mer än en månad sedan hyresgästen avled är uppsägningstiden 3 månader, Hyreslagen 5§
    Exempel:
    1. Om du säger upp lägenheten den 15:e januari inom en månad sedan dödsfallet så betalar du hyra till den sista februari.
    2. Om du säger upp lägenheten den 15:e januari och det gått över en månad sedan dödsfallet så betalar du hyra till den sista april.
    Fyll i uppsägningsblanketten.

    Uppsägningen ska innehålla:
    1. Underskrift på uppsägningen från samtliga i dödsboet alternativt en av dödsbodelägarna med fullmakt att företräda hela dödsboet.
    2. Telefonnummer till den som har tillgång till lägenheten.
    3. Bifoga dödsfallsintyg med släktutredning dödsfallsintyg från skatteverket (beställs från Skatteverket telefon 0771-567 567). Av detta framgår vilka personer som ska skriva på en uppsägning av lägenheten. 
  • Hur bestämmer ni vad min månadshyra ska vara?
    Din hyra baseras på lägenhetens:
    1. Standard
    2. Läge
    Alla hyror bestäms utifrån något som heter bruksvärdessystem för att det ska vara lika hyror för likvärdiga lägenheter.
    Beslutet sker i en förhandling med Hyresgästföreningen.
  • Får jag själv tapetsera i min lägenhet?
    Ja, du kan välja att göra det själv eller köpa tjänsten via oss eller någon annan.
    Att tapetsera är lättare än någonsin med easyup tapeter och fondväggar.
    Tänk på att det ska vara fackmannamässigt utfört och om du väljer färger eller mönster som är starka, mörka eller speciella på annat vis så kan du behöva återställa väggarna innan du flyttar.
    För mer information om detta så kontakta din lägenhetsutvecklare på ditt ​område​​​
  • Kan jag spika och borra i min lägenhet?
    Det är ok om du behöver spika eller borra för att få upp en vägghängd TV. Men även här gäller att du kan behöva återställa väggen (spackla igen hål och måla) innan du flyttar.
    Spika och borra inte på tider när det kan störa dina grannar, knacka gärna på och kolla med dem när det passar om du ska göra något större jobb.
  • Vad är lägenhetsunderhåll?
    Med lägenhetsunderhåll menas:
    1. målning/tapetsering av väggar
    2. slipning av golv
    3. byte av golvmattor
    4. vitvaror.

    Din lägenhet finns i ett av två system för underhåll:
    1. Periodiskt underhåll/underhållshyra i alla lägenheter uthyrda efter den 1 september 2015, studentbostäder och lägenheter vi köpt av annan fastighetsägare.
    2. Valfritt lägenhetsunderhåll.
    För mer information, se Underhåll
    Kontakta kundtjänst​​​för att få veta vilket system din lägenhet omfattas av.
  • Renovera i köket?
    I köket är det vi som har ansvar för att kranar, kyl, frys, spis, vatten, avlopp och eventuell fläkt fungerar.
    Du har ansvar för att ta hand om dem, tex:
    1. Gör rent ofta
    2. byt filter i köksfläkten
    3. frosta ur frysen
    4. gör rent vid avloppet i diskhon.

    Renovering
    Kanske vill du ha ny tapet, nytt golv eller nya luckor i köket.
    Kontakta din lägenhetsutvecklare för att få veta vad vi kan erbjuda dig.
    Du kan ringa vår Kundtjänst på 040 31 33 00 för att bli kopplad till rätt person.
    Vill du göra jobbet själv går det bra men tänkt på att du kan bli skyldig att återställa det innan du flyttar.
    Tillval
    I vissa fall kan du välja till annan spis t.ex. med induktionshäll, diskmaskin eller rostfri kyl och frys.
    Detta betalar du för på din hyra, kontakta din husvärd.
    Om du vill fixa diskmaskin själv - tänk på att den måste installeras av en fackman
  • Hur anmäler jag mig till e-faktura?

    Du anmäler dig i din internetbank.

    Logga in.
    1. Leta upp listan över de företag som är anslutna till elektronisk faktura.
    2. Välj MKB Fastighets AB.
    3. Fyll i anmälningsformuläret.
  • Får jag meka med min bil i garaget?

    Ja, om det gäller att göra enkla reparationer men inte något som innebär spill som olje- eller kylarbyte.

  • När drar ni hyran från mitt konto med autogiro?
    Din hyra måste finnas på kontot dagen innan förfallodagen.
    Du kan se och skriva ut en kopia på din hyresavi på Mina sidor genom att logga in med BankID eller användarnamn och lösenord.
    Om du vill ansöka om autogiro så hittar du blankett för detta ​Här​​​
  • Felanmälan i min lokal?
    Om du får problem med lokalen,  som enligt hyresavtalet inte är ditt ansvar, kontaktar du MKB.
    Felanmälan gör du:
    1. via Kundtjänst på telefon 040-31 33 00 
    2. maila på info@mkbfastighet.se 

    Om du inte är säker på vad som gäller är du självklart välkommen att höra av dig direkt till din husvärd eller lokalförvaltare. Kontaktinformationen hittar du Här
    Skadegörelse / skador vid inbrott får du själv stå för. Läs mer om det ​Här​​​
  • Hur registrerar jag min boendetid på Boplats Syd?

    Gällande boendetid, så godkänner man det på första sidan när man registrerar sig eller så kan man göra det i sin registrering i efterhand på samma sätt. 

    På bilden längst ner ser du hur det ser ut när man har två kötider

    För mer information, kontakta ​Boplats Syd​​​
  • Vad gör ni vid ett stambyte?
    När ett hus blir gammalt kan det bli aktuellt att byta stammar. Detta innebär att rörstammar, vattenledningar och el ledningar förnyas och byts ut.
    När du söker lägenhet hos oss kommer det att stå i säljtexten till lägenheten om ett eventuellt stambyte är inplanerat.
    Detta händer vid ett stambyte
    Vi tar bort den gamla vägg- och golvbeläggningen i badrummet för att komma åt alla rör.
    När rören är utbytta sätter vi upp kakel på väggarna från golv till tak och lägger klinker på golvet. Du kommer att kunna välja mellan några olika golvklinker.
    I badrummet
    Alla badrum får duschplats, handfat, ettgreppsblandare med energisparfunktion, toalettstol och badrumsskåp med belysning (lokala avvikelser kan förekomma).
    I köket
    I köket byter vi ut vattenledningar, avloppsrör och du får ettgreppsblandare med energisparfunktion och vattenlås under diskbänken. Avvikelser kan förekomma.
    För mer information, se Broschyr om stambyte
  • Hur får jag bättre inomhusluft?
    För att få bra luft i din lägenhet finns det några saker som du själv kan göra.
    Ventilation är att ta bort dålig luft och fukt och istället tillföra frisk luft i lägenheten.
    Ventiler
    Frisk luft kommer in i lägenheten genom ventiler. Det finns olika typer av ventiler.
    Det är viktigt att:
    1. de inte är stängda 
    2. inte är täckta.
    3. att de rengörs ibland (använd ljummet vatten och milt rengöringsmedel).

    Vädring
    Det effektivaste sättet att få bort fukt och dålig luft är att vädra.
    Skapa snabbt drag i lägenheten istället för att ha fönster öppet lite under lång tid.
  • Kan jag överlåta mitt lokalavtal?
    Driver du en näringsverksamhet kan du ha rätt att överlåta hyresrätten till lokalen i samband med att du överlåter verksamheten.
    Du ska ha hyrt lokalen i tre år för att ha rätt att överlåta den. MKB ska godkänna den tillträdande hyresgästen innan parterna kan överlåta lokalen.
    För överlåtelse kontakta din Lokalförvaltare

Inte fått svar på din fråga? Skicka in den!