Hoppa till innehåll

Samlad information med anledning av coronavirus

Vad gör MKB för att hindra smittspridning?
  • Stannar hemma om vi är sjuka.
  • Följer Folkhälsomyndighetens råd.
  • Prioriterar om så att vår personal kan vara så tillgänglig som möjligt för våra kunder.
  • Försöker hitta lösningar så att våra kunder inte ska drabbas av eventuella förseningar av reservdelar och andra leveranser.
  • Avbokar alla sociala evenemang både med personal och med kunder.
Lägenhetsvisningar – vad gäller?
Vi behöver visa lägenheter som ska hyras ut, men du som bor där behöver inte vara hemma om du inte vill eller kan. Lämna din nyckel till oss så tar vi hand om visningen. Mer information får du av den som ska visa din lägenhet.

Seniorer – Inställda aktiviteter i vår

Många sociala aktiviteter som MKB arrangerar är inställda fram till sommaren. Hela MKB Efter Jobbet-programmet för seniorer är pausat. Istället satsar vi på att bjuda våra kunder på musik och gymnastik på gårdarna. Över hundra evenemang är inbokade under hela våren, alla är välkomna att öppna sina fönster och delta på avstånd.
Har MKB öppet som vanligt?
Ja. Men kontakta oss gärna digitalt om du kan:
  • Mejla oss på info@mkbfastighet.se
  • Sök svar på din fråga här på Kundo MKB Fastighet
  • Ställ din fråga till Kundtjänst Online
  • Gör din felanmälan på Mina sidor
  • Ring kundtjänst på telefon 040-313 300 måndag-torsdag klockan 8-17, fredag klockan 8-16
Du som har luftvägsbesvär, feber eller hosta
Med omsorg om dig, dina grannar, våra medarbetare och leverantörer ber vi dig som har luftvägsbesvär, feber eller hosta att ställa in bokade möten med oss och endast anmäla akuta fel.
Kommer MKB att öka städningen i gemensamma utrymmen?
Vår städfirma gör extra städinsats genom att torka av ytor som vidrörs, som knappar och handtag.
Tänk på att tvätta händerna innan du tar hissen eller trappan och när du kommer hem igen.
Kommer MKB att stänga områdeskontoren?
Nej, vi vill upprätthålla vår service och vi vet att det bidrar till trygghet och stabilitet i området.
Ska jag felanmäla ett trasigt handtag eller en droppande kran?
Ja än så länge ska du göra felanmälan som vanligt.
Är du sjuk ska du endast felanmäla akuta fel som exempelvis en vattenläcka, om ström saknas i hela lägenheten eller att ytterdörren inte går att stänga.
Om något akut händer (vattenläcka eller annat som kan leda till en omfattande skada) efter kontorstid ringer du det vanliga numret: 040 31 33 00.
Ska jag avboka möten med MKB eller entreprenör?
Ja om du är sjuk. Du kan också lämna din nyckel till oss om så att du inte behöver vara hemma.
Hur håller jag mig uppdaterad om MKBs rutiner?
Titta gärna på ​MKB Fastighet​​​

Var hittar jag information på andra språk?

Information om coronavirus på andra språk: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/information-om-covid-19-pa-olika-sprak/
Berörs MKBs seniorboenden av besöksförbud?
MKBs seniorboenden berörs inte av regeringens beslut om ett besöksförbud på samtliga landets äldreboenden som gäller från den 1 april. Eftersom Folkhälsomyndigheten uppmanar den som är 70 år eller äldre att begränsa sina nära kontakter vill vi ändå uppmana till försiktighet när det gäller besök hos våra kunder i seniorboenden.
Däremot omfattas Malmö stads boenden för äldre, däribland trygghetsboendet Havsuttern som finns i MKBs lokaler men drivs av Malmö stad.
Övriga frågor & svar
Varför sänker/skänker ni inte hyran?
Vi vet att många människor kan få en sämre ekonomi på grund av coronavirusets effekter. Den som inte kan betala sin hyra får hjälp av samhällets stödfunktion som exempelvis a-kassa eller försörjningsstöd. Vårt råd är att du som har svårt att betala hyran alltid ska höra av dig till oss. Hyran är den viktigaste räkningen. Du kan få vänta med att betala hyran (anstånd). Vårt mål är alltid att man ska kunna bo kvar.
Bostadsbolagen gör på olika sätt och vi har valt att alltid ha ett individuellt samtal när någon hör av sig för att hen har svårt att betala hyran.
Varför ställer ni inte in hyreshöjningen i april?
Vi förstår att det kan kännas jobbigt att hyran höjs i april och att tidpunkten inte upplevs som den bästa. Tidpunkten för när höjningen skulle börja gälla är förhandlad med Hyresgästföreningen långt före coronaviruset bröt ut. I dagsläget är det inte aktuellt att skjuta upp eller ställa in höjningen.
Om en person har svårt att betala hyran ska hen alltid kontakta oss.
Men hur ska jag göra då, jag har inga pengar?
Du ska alltid kontakta oss om du har svårt att betala hyran.
Du kan få vänta med att betala hyran (anstånd).

Ni som har så stor vinst, varför kan ni inte sänka hyran?
Att MKB har en vinst är bra för oss, våra kunder och vår ägare kommunen eftersom det gör att vi kan ta hand om våra fastigheter, bostadsområden och kan bygga nya bostäder.
Vår vinst återinvesteras och går främst till underhåll av alla våra fastigheter och nyproduktion. Vi har också ett ansvar att underhålla, reparera och sköta våra hus så att de är hållbara i många år

Men er vinst är så stor att ni bör kunna ta en del av den och sänka hyran.
Vi behöver investera hela vinsten för att klara att ta hand om våra fastigheter, bostadsområden och kunna bygga nya bostäder.