Så arbetar MKB med trygghetsfrågor
Det mesta av vårt trygghetsarbete är förebyggande och pågår året runt tillsammans med boende, myndigheter och organisationer. Tack vare samverkan och systematiskt arbete har vi lyckats öka tryggheten i många bostadsområden. Trots detta inträffar det ibland akuta eller allvarliga händelser som påverkar och oroar många och då finns vi där och jobbar efter välfungerande rutiner.
Akut och allvarlig händelse
När en akut och allvarlig händelse inträffar är det alltid polisen som har ansvaret. De arbetar ofta tillsammans med räddningstjänsten på platsen. Malmö stad har ansvaret för att medborgarna är säkra och trygga, de kan erbjuda krissamtal eller dela ut mat, dryck och filtar när det behövs. MKBs ansvar är främst fastigheterna.
Jour på natten, ordinarie personal på dagtid
MKBs personal börjar arbeta klockan sju på morgonen och de sätter igång direkt med att reparera det som är sönder. Vi arbetar för att snabbt återställa de skador som uppkommit i fastigheterna och i utemiljön för att det skapar trivsel och trygghet.
I en akut situation är MKB inte alltid först på plats, men så fort avspärrningarna tas bort påbörjar vi arbetet med att iordningställa platsen. Utanför ordinarie arbetstid (kväll och helg) kommer vår fastighetsjour ut och kontrollerar så att man kan komma fram och att det inte är farligt att vistas på platsen. Ibland tar vi även hjälp av Trygghetsjouren för trygghetsvandringar.
Information till alla kunder
Om det sker allvarliga händelser som vi bedömer drabbar många direkt, exempelvis sprängning i trappuppgång eller upprepade kriminella handlingar som inbrott, så brukar vi gå ut med information i appen och i vissa fall knackar vi dörr eller mejlar berörda kunder. Vi tar alltid dessa händelser på största allvar och känner stor omsorg om våra kunder. Våra beslut fattas alltid med stor eftertanke eftersom vi vill att våra kunder ska känna sig så trygga som möjligt.
Personal extra tillgänglig
För att skapa lugn i området är vår personal extra synliga och om det behövs har vi extra öppet på våra kontor. När det är folk i rörelse blir det lugnare och samtidigt finns det en möjlighet att prata om händelsen. Det är jätteviktigt att kunna prata med någon om man är orolig. Men ofta vet vi inte mer än det som står i tidningen.
Förebyggande arbete är basen
Vårt mål är alltid trygga och trivsamma hem för våra kunder. MKBs uppdrag är att jobba långsiktigt och förebyggande med fastigheter och sociala nätverk. För att lyckas med det samverkar vi ibland med polis, räddningstjänst, Malmö stad och olika organisationer – alltid utifrån våra enskilda uppdrag. Det innebär att MKB tar ansvar för sina fastigheter och för att skapa förutsättningar för att de boende ska känna varandra.
Grunden för vårt trygghetsarbete är att förebygga genom att skapa kontakter mellan människor, ju mer man känner sina grannar och de som rör sig i området desto tryggare blir man.
Övervakningskameror i undantagsfall
Vi får ibland frågor från våra kunder om övervakningskameror och det kan vara svårt att ge ett generellt svar eftersom denna fråga alltid bedöms mycket noga utifrån varje situation. Om det sker upprepade allvarliga händelser och om andra åtgärder inte ger önskat resultat, då kan det bli aktuellt att sätta upp kameror. I så fall sker det främst i garage och källare där allmänheten inte rör sig.